::taktik manusia akhir zaman::

Assalamualaikum ^^

sempena dalam bulan yang mulia nie,lebih baik kita isikan jiwa & minda dengan ilmu2 yang baik jugak kan.kadang2 kita tak perasan dosa2 kecil yang kita sedang lakukan sehingga dikumpul-kumpulkan boleh membawa kepada dosa besar.sebab tu lah kena selalu hati2 dengan setiap kata2 yang kita luahkan dalam fesbuk, twitter ataupun belog.sebab mungkin salah satu daripadanya boleh menyumbang dosa kepada kita.bukan dalam bulan Ramadhan je,tapi termasoklah dalam bulan2 yang lain pon ^^

nie lah contoh orang yang kononnya nak buat amalan mulia tapi sebaliknya dapat dosa :

tadi masa aku singgah bank kejap,ada lah sorang mamat neh tetiba datang depan aku sambil hulur satu buku.buku keagamaan jugak lah.aku dah faham taktik dia neh.mesti nak suruh beli buku tuh dengan tujuan bersedekah.tapi dipaksanya aku ambik.katanya nak bagi free je!!aku pon yang tengah rushing time tuh amik je la.tup2..dia cakap pulak "abg nie bukannya apa dek,kesian tengok orang Melayu yang tak nak tolong sesama sendiri(dengan nada mintak simpati).kalo bagi 50 sen pon abg terima asalkan ikhlas.adek tengok tuh,baru naik kereta wira dah nak berlagak.abg pon ada kereta jugak tapi simpan nun jauh disana sebab tak nak menunjuk-nunjuk".walhal pemilik kereta tuh takde buat salah apa pon dengan dia.lalu depan dia je sebab nak singgah bank jugak.kenapa perlu mengata camtu kan.

mamat neh sebenarya tak faham apa maksud "sedekah" & "ikhlas".sedekah bukan dengan cara paksa2.bukan dengan perli2 @ sindir2 orang lain untuk meraih simpati kan.sedekah tu haruslah seikhlas hati pemberi.lagi pon tangan yang memberi kan lebih mulia daripada tangan yang menerima.



p/s: ini satu perkongsian untuk korang supaya kita sentiasa muhasabah diri & jangan tertipu dengan helah manusia akhir zaman neh :)

Comments

  1. menyorok atas nama agama.i hate that type of people...kalau nk jual, ckp ajelah jual buku.meminta2, kan ade baitulmaal.kalau btul2 tak mampu pegi la saluran yg btul..bukan minta sedekah tepi jln. aduhhhh....soryy teremo pulak. =)

    ReplyDelete
  2. @Khumaera Ismail aka Habibi Hamid : betol tu sis :) dia sebaliknya memalukan bangsa dan agama sendiri..

    ReplyDelete
  3. manusia skrg sanggup guna agama untuk kepentingan diri sendiri...

    latest entry WW : Korg Ade Cikgu macam ni?? & Urban : Camera Paling CANGGIH

    ReplyDelete
  4. haisshh... apekes maksa-maksa.. nak ungkit2 bagai...hmmmm.... semoge die cepat insaf..huhu..

    ReplyDelete
  5. @kaizen : betol tuh..doakan lah supaya org2 mcm nie segera bertaubat :)

    ReplyDelete
  6. @SoLy SoLicious : tu lahh..sama2 la kita doakan supaya dia insaf :)

    ReplyDelete
  7. iya lah..bila orang dah sedekah..perli2 macam tu lak..

    dia xsedar apa dia cakap..ini la orang Melayu kita kan..

    ReplyDelete
  8. hish ape je pminta sedekah tu.. tetiba nk berckp psl perkara yg xd kne mngena2..

    ReplyDelete
  9. @ILA HonEyBuNNy : betol tuh.sia2 kalau cakap tanpa menggunakan akal yang waras..

    ReplyDelete
  10. @imnabila : sekadar nak meraih perhatian orang je tuh :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Sila komen dengan ikhlas. Terima kasih