...samosa daging...

December 07, 2010

assalamualaikum dan salam 1 Malaysia to all my readers...
dah lama rsanya kite x bersua dlm blog ni kan,huuuu...
1st of all aku nk wish kat korang sume selamat menyambut Maal Hijrah...
smoge tahun yg baru nie membawa seribu makna wat anda sekalian...
mulakan dgn azam & semangat yg baru,tinggalkan segala khilaf yg dahulu...
Allah Maha Pengampun,insyaAllah klu kite bertaubat dgn ikhlas kite akan mendapat keampunan & keredhaan daripada-Nya,hope kite dpt berhijrah drpd keburukan kpd kebaikan...amin

dis time aku nk share ngn korang sume resipi samosa daging yg aku wat baru2 nie...
skang ni klu aku balik umah je kena la blaja memasak,nama pon anak dara,tunggu org datang meminang je...hik3
so,kena la jadi cam perempuan melayu terahkir ckit,muahahahaha...=)
actually...aku suke memasak sbb aku suke tgk ekpresi muka tiap2 org yg makan masakan aku,hakhakhak...
klu bg budak2 kecik makan lg bestt sbb dorang jujur,klu sedap direct je ckp sedap dan begitulah sebaliknya...
klu org tua2 ni bnyk comment lahhh,adussss...ngeeeeee~

bahan2 yg diperlukan simple jekkk...:)


kulit popia,ikot korang la nk gune brand ape pon...


rempah daging...


daging yang dicincang halus...


bawang merah & bawang putih dicincang halus...


ubi kentang & lobak merah dipotong dadu...


daun kari sbg penambah rasa...



INTI

1)mula2 kite tumis bawang merah,bawang putih dan daun kari.

2)pastu,masokkan serbuk kari daging lebeh kurang 2 sudu.

3)biar sehingga garing & wangi.

4)masokkan daging dan kacau sehingga daging bersalut dgn rempah.

5)pastu,masokkan air,ubi kentang & lobak merah.

6)masokkan garam dan gula secukup rasa.

7)masak sehingga daging empuk dan ubi kentang dgn lobak merah lembut.



ni la intinya yg dh siap,hehe...

KULIT

1)kulit popia dipotong kpd 2 bahagian dan sapukan air ke atas permukaan kulit popia td.

2)pastu bentukkan kulit td mcm kon,then,masokkan inti.

3)pastu sapukan air dibahagian atas kon untuk lekatan apabila dilipat.

4)goreng popia yg dah siap dilipat.

5)tadaaaaa,siap dahhh samosa daging.=)





jeng...jeng...jeng...time untk makan!!!


selamat mencuba!!!
bnyak lagi resipi nk share ngn korang sume...coming soon!!!

You Might Also Like

0 comments

Sila komen dengan ikhlas. Terima kasih

FOLLOWERS