Resepi Puding Jagung

Assalamualaikum ^^


Puding Jagung 


kerap pulak aku post entri berbaur makanan ni kan. sebabnya aku kerap makan lately ni. entah berapa kg dah berat aku sekarang ni. macam terlebih isipadu je. ahhh, lantak. bila kenyang perot, hati pon senang tau! hahaha.. kengkorang pon boleh cuba resepi ni dekat rumah. tak susah macam nak buat pavlova or red velvet pon. boleh memasak sambil berwechat dan berwhatsapp lagi kau. errrrrr.. jangan tercampak handphone ke dalam periok sudah lah ye. hikssss


RESEPI PUDING JAGUNG YANG ENAK

Bahan-bahan :

1 tin jagung manis
1 cawan tepung kastad 
1 1/2 cawan susu cair
3 cawan air
1 cawan gula 
1 sudu besar marjerin


Cara-cara memasak :

1. Firstly, campurkan bahan tepung kastad, jagung manis, susu cair, air dan gula ke dalam periuk. Masak di atas api sederhana. Kacau perlahan lahan sehingga sebati dan pekat. *pastikan sentiasa kacau adunan puding tersebut untuk mengelakkan tepung kastad melekat pada periuk.

2. Tambahkan marjerin apabila adunan puding menjadi pekat dan kacau lagi hingga sebati.

3. Kemudian tutup api dan cepat cepat angkat dan masukkan ke dalam loyang atau acuan yang korang suka. sebab puding ni cepat beku tau.

4. Bila dah sejuk sikit, masukkan loyang ke dalam peti ais.

5. Bila puding dah sejuk dan keras, dah boleh lah korang ngappp masuk mulut ! done :)




*SELAMAT MENCUBA




Comments