maksud disebalik simbol R4BIA (pray for Mesir) ..

August 20, 2013

Assalamualaikum ^^

auuu cakkk.. main cak cak pulak kan.herrrr~ lama betol rasanya tak update entri baru.bukannye takde cerita.tapi kemain belambak sampai tak terupdate.hahaha.. korang ingat aku suka ke biar belog nie tak terurus.mana boleh.tak boleh.blog was my soul, my love and my everything.gitewww~ photo photo manis di hari lebaran pon tak sempat nak share.wuwuwuuuu~

dah dah.cukup lah celoteh untuk intro.kan kan *sambil kenyit kenyit mata manja.auwwww!

andai kita tengah bergembira sekarang dengan apa yang kita miliki, terbitkanlah sedikit rasa kesedihan dan rasa simpati mengenang nasib umat Islam, saudara kita di Mesir yang tengah bertarung nyawa untuk agama.bumi Mesir kini dibasahi darah merata rata.sedangkan kita jari terkena pisau sedikit pon dah kecoh sekampung.

memang tak banyak yang boleh kita bantu tapi Doa adalah senjata orang mukmin.luangkan lah sedikit masa kita selepas solat untuk berdoa buat kesejahteraan mereka di sana.Amin..









dan pastinya masih ada yang tertanya tanya apakah simbol di bawah ini?


mengapa ramai pengguna media sosial seluruh dunia mula menukar avatar simbol 4 jari seperti di atas dan mula menggunakan hashtag ‪#‎R4BIA‬ ?

1. Dalam bahasa Arab, Rabi’ah/arba’ah bermaksud Empat. Rab’ah (angka 4) dijadikan sebagai simbol keteguhan, kekuatan, perlawanan dan persatuan untuk seluruh dunia yang mencintai kebebasan.
2. Simbol 4 jari sebagai simbol untuk mengenang markas demonstran Pro Mursi di Rabi’ah yang telah dihancurkan oleh tentera junta. Simbol 4 jari untuk menunjuk ikon Rabi’ah.
3. Simbol 4 jari ini telah dilancarkan oleh Perdana Menteri Turki, Recep Tayip Erdogan mulai Sabtu (17 Ogos 2013) setelah mengecam keras pembantaian yang dilakukan tentera junta Mesir yang terjadi pada hari Jumat dan Sabtu di Ramses Square dan Masjid Fatih yang dikepung tentera junta.
4. Tujuan avatar simbol #R4BIA dipakai oleh penyokong Morsi/Mesir di media sosial seperti facebook dan twitter sebagai bentuk solidariti dan kepedulian terhadap apa yang berlaku di Mesir. Selain menimbulkan kesedaran orang ramai supaya lebih cakna mengenai krisis di Mesir sekarang ini.



sumber : facebook







You Might Also Like

4 comments

  1. sama-sama kita doakan saudara kita di Mesir.. dan saudara-saudara kita yang sedang ditindas.. doakan juga mujahidin2 yang sedang berjuang sekarang ni..

    ReplyDelete
  2. moga saudara kita disana dirahmati dan doa kita dari jauh dimakbulkan..amin

    ReplyDelete
  3. semoga saudara kita disana dirahmati..

    ReplyDelete

Sila komen dengan ikhlas. Terima kasih

FOLLOWERS