Review: Filem Munafik Paling Seram 2016

Assalamualaikum.

Korang dah tengok belom filem Munafik arahan Syamsul Yusof? aku baru ja layan semalam di GSC Queensbay Mall. serammm habaq hang! dah lah ada perempuan sebelah aku ni asyik dok mengucap panjang ja. fuhhh, seriau aku takot dia tetiba histeria.

memang filem ni berkesan untuk buat penonton tutup mata ketakutan. dan majoritinya menjerit dalam panggung sebab banyak elemen terkejut dan sound effect yang power. macam nak luruh jantung den ni haa. kalah filem Ju-On weh. jangan tengok malam malam tau. nanti takot nak drive balik rumah. hahaha

Paling tak menahan scene gali kubur semula dan keluarkan mayat dan bawak balik rumah. grrrr, scary oii! dah, takmau cerita panjang panjang. kalau korang berani pi lah tengok sendiri. huahua. a big clap untuk Syamsul Yusof. tahniah kerana berjaya hasilkan filem hebat sebegini.




FILEM : MUNAFIK

Tarikh Tayangan : 25 Februari 2016
Genre : Seram
Klasifikasi: PG13
Pengarah : Syamsul Yusof
Terbitan : Skop Productions Sdn Bhd
Pelakon : Syamsul Yusof, Nabila Huda, Sabrina Ali, Pekin Ibrahim, Fizz Fairuz, Dato Rahim Razali, A.Galak, Zarina Zainordin, Ruzlan Abdullah


SINOPSIS FILEM MUNAFIK

Adam (Syamsul Yusof) dikenali sebagai seorang ustaz yang dikurniakan ‘kelebihan’ kerana setiap pesakit yang mengalami ‘gangguan’ sering berjaya diubatinya mengikut cara perubatan Islam. Sikap merendah diri terhadap kelebihan yang ada pada dirinya itu amat disenangi oleh semua yang mengenali, terutamanya penduduk kampung di kawasan yang dia diami.

Kebahagiaan yang dikecapi Adam bersama isteri dan anaknya tidak bertahan lama selepas dia dan isterinya terlibat dalam kemalangan jalan raya yang ngeri. Isterinya meninggal dunia di tempat tragedi. Kematian isterinya, Zulaikha itu telah membunuh semua rasa dan mematahkan semangatnya untuk meneruskan tanggungjawab sebagai pengamal perubatan Islam yang sering mengubati orang-orang kampung.



Adam seakan-akan tidak boleh menerima Qada & Qadar Tuhan. Keimanannya mula rapuh, tergugat dan tidak sekuat dahulu. Adam mula murung, mengasingkan diri dari jemaah masjid dan lebih senang beribadat di rumah, ditemani anaknya Amir.

Dalam masa yang sama, Maria (Nabila Huda), salah seorang penduduk di kampung Adam mengalami gangguan jin/syaitan yang teruk sehingga ke tahap dia didiagnos oleh pakar perubatan moden dengan penyakit mental-kronik depresi (tekanan perasaan yang serius).

lakonan hebat Nabila Huda

Kemewahan hidup keluarganya tidak membawa makna apa-apa bila gangguan yang dialaminya semakin lama semakin menggila kerana hanya bergantung pada ubat penenang yang kesannya hanya sementara. Ayahnya pula terlantar sakit dan dijaga oleh ibu tirinya, Zati. Zati meminta bantuan daripada Imam kampung untuk memujuk Adam mengubati Maria selepas kejadian Maria dirasuk teruk dan rumah mereka semakin banyak gangguan, penampakan jin/syaitan.


Sementara itu, Adam semakin tertekan kerana anaknya juga bersedih merindui arwah ibunya. Walau dalam keadaan tertekan, Adam terpaksa akur dan bersetuju untuk mengubati Maria selepas dipujuk dengan bersungguh-sungguh oleh Imam kampungnya. Bapa Adam, Rahim pula secara tiba-tiba datang melawat Adam dan cucunya. Dia juga menasihatkan Adam untuk membantu Maria. Gelagat Rahim yang agak pelik dicurigai Adam dan anaknya.


Dari saat pertama Adam bertemu Maria, misteri sebenar bermula dan persoalan demi persoalan timbul dalam pemikiran mereka. Ada kesinambungan cerita yang cuba diungkai tetapi masih tak jumpa. Episod demi episod gangguan telah menyentak kesedaran Adam. Dia zahirkan satu persatu petanda.

Apa yang sebenarnya melanda dalam kehidupan mereka berdua? Segala jawapan yang bakal terungkai semestinya mengubah seluruh kehidupan dan kekuatan iman Adam buat selama-lamanya.



Comments

  1. Alamak tertengok pulak gambar-gambar tu pukul 4 pagi

    ReplyDelete

Post a Comment

Sila komen dengan ikhlas. Terima kasih