...bila aku di dapur...

February 19, 2010



lamanyaa dh x update blog nie,dh brsawang pon,huhu...
mcm suspen jer kan bla tgk tjuk entry kli nih...hahahaha
hr nie mood aku sngat baikk,jd aku pon ke dapur untk memasakkk...
ingt aku xtau msak ker???tau jgak lorr,tp yg smple2 je laa,hehehe...
mknan yg aku nk msak nih family aku sngat suke,bila blik umah jer msti soh aku yg buatkn,aicehhh,aku pon prasanla pndai msakk,hahahaha...
padahal,mkanan ni sape pon pndai buat,tp air tangan masing2 rase lain2 kan...kan...
aku bg name mkanan nie "vege porridge" dlm bahasa melayu "bubur sayur"...hua3(kelakar kan)
tp aku sngat suke mkn bubur nie bile dh x lalu mkn nasik...tmbah2 wktu demam2 lg la aku mengidam bubur nie...
1st time bg adik aku rase,brmangkuk-mangkuk dia tmbah...mknanya...boleh tahan la aku msak kan,hehehe...
meh nk tnjuk cmner nk wat...saper yg sudi nk cube bleh la...=p





...mushroom...




...carrot...




...brokoli...



...daun bawang...



...black pepper prlu ditumbuk dhulu...



...lada hitam yg dh siap ditumbuk...



...halia&serai yg ditumbuk sikit...



...beras secawan...



...air...

-masukkan air, beras,halia dan serai.
-biarkan smpai mndidih.
-slepas mndidih, masukkan lada hitam.
-biar smpai beras kembang dan lembut.
-bila beras dh nk jd mcm bubur, masukkan carrot, brokoli, dan mushroom.
-masukkan garam secukup rasa.
-biar smpai bubur betol2 masak.
-taburkan daun bawang, dan bawang goreng.




...taraaa...dh siap pon my vege porridge...



...da bleh mkn,yummy2...

You Might Also Like

0 comments

Sila komen dengan ikhlas. Terima kasih

FOLLOWERS